REPORT

Assalamualaikum...

Korang ingat lagi tak pasal post aku yang nie http://nursyamayra.blogspot.my/2016/09/kemalangan.html ? Tak akan la tak ingatkan, baru je update hari Jumaat. Aku dapat update blog aku nie pun bila hari kerja je sebab guna PC pejabat.

Sambung cerita utama balik...

Hari Jumaat nak dijadikan cerita lepas balik kerja, aku tunggu suami aku balik sebab nak pergi buat report sama-sama cerita dia. Bila dia balik, dah mandi apa semua... Aku cakap la "Jom la pukul berapa nak pergi, dah malam nie..." Dah tu dia gelak-gelak cakap, "Nak buat report ke? Ok, awak cerita dengan saya macam mana boleh kena dan macam mana awak nak cerita bila buat report nanti..." Aku bengang la bila orang gelak-gelakkan aku. Aku bukan bodoh. Kalau kita tak salah, buat apa nak takut. Saman belakang cerita, janji kita pergi buat report. Polis nilaikan. Dah tu dia cakap, "Saya tanya abang kawan saya, dia cakap nanti pergi  buat report salah tu dekat awak sebab awak langgar belakang..." Dalam hati aku pun mula berkata-kata, hati menggelegak dan nie. "Vahvahvah... Dengar cakap orang. Orang tu ada ke time saya accident tu? Awak ada ke time saya accident tu? Awak nampak? Abang kawan awak nampak? Belum tahu cerita sepenuhnya, belum tengok keadaan kereta tapi masing-masing bercakap macam orang bijak pandai..." Lepas tu dia tanya, nak buat report jugak ke? Aku dah bengang, aku cakap... "Tak apalah, dah malam... Tak payah buat report..." Dia tanya banyak kali tapi aku dah tawar hati, sakit hati, bengkak hati. Lebih percaya kata-kata orang tanpa yakin kepada diri sendiri dan tanpa membela isteri. Apa kejadahnya jadi suami?

Nak dijadikan cerita pada hari Isnin 26/09/2016, aku dan suami cuti. Aku ada checkup dan suami pula memang cuti. So, aku pun pergi klinik macam biasa dan tengahari aku balik. Lepas Zohor lebih kurang macam tu, ada orang hubungi suami aku. Tiba-tiba suami aku panggil masuk bilik. Dia cakap Tuan Jamal dari Trafik Sungai Besi telefon suruh datang buat report. Nampak tak? Para suami, jangan pernah memperkecilkan isteri anda. Mungkin nampak BODOH dimata anda tapi sebenarnya isteri anda seorang yang bijak. Malam tu aku pun pergi Balai Polis Sungai Besi untuk buat report tapi malangnya sistem balai ada masalah. Sarjan Jamal minta aku datang esok (hari nie la, Selasa 27/09/2016) selepas balik dari kerja.

Esok aku sambung cerita apa jadi dekat balai nanti ea... Janji aku pergi buat report.

Pesanan aku untuk para suami dekat luar sana. Belalah diri isteri kamu, adalah ketika dia memerlukan sokongan dan jangan sekali-kali kamu merendahkan diri isteri kamu kerana kuatir, kamu yang lebih rendah attitude dan pengatahuan dari isteri mu.

Sekian terima kasih...






Tiada ulasan: