TIPS PENYUSUAN BAYI

*********************************************

Alhamdulillah. Allah kurniakan rezeki berpanjangan. Rezeki diatas usaha saya yang tidak pernah rasa down di sepanjang meneruskan penyusuan anak2.
Suka saya nak berkongsi beberapa perkara yang saya lakukan, saya tahu pasti ramai yang melakukannya juga :)
1. Menyusu sejurus saja melahirkan. Beratnya 3.95kg, bersalin normal dan mudah, tenang2 saja saya melahirnya. Menyusu di sepanjang masa di lb sementara menunggu masuk wad dengan posisi separuh baring, baby meniarap ke dada. Sebab rasa lenguh memangku dengan berat hampir 4kg :D
2. Di sepanjang waktu berpantang, hanya beberapa kali saja memerah hanya kerana nak legakan bengkak masa bawah usia seminggu. Normal bengkak ketika bawah 2 minggu kerana badan belum dapat adjust penghasilan susu. Marmet adalah pilihan saya. Selebihnya susukan sekerap setengah jam sekali pada waktu siang dan sejam sekali waktu malam.
3. Bila sudah habis pantang, cuba buat tandem. 4-5 kali sehari. Dapat 1-2oz 1 sesi. Menyusu sebelah memerah sebelah. Buat hanya selama 3 minggu. Stop sebab kena block duct (puncanya oversupply). Mula semula memerah 2 minggu lagi nak bekerja semula.
4. Apabila sudah bekerja, saya aturkan jadual memerah 4-5 kali sehari. Tanpa gagal. Pernah lah juga miss tetapi seingat saya belum pernah sampai 10x. Tidak biarkan breast bengkak. 4 sesi biasanya pada jam 0745, 1030, 1300 dan 1700. Ada juga memerah 1 sesi lagi sekiranya free pada jam 1130 .
5. Semasa bawah setahun, kerap juga outstation. Bawa coleman ke mana saja supaya tidak bergantung sepenuhnya dengan peti ais yang disediakan. Tukar ais pagi petang sudah menjadi keseronakan saya. Pengalaman yang bukan semua orang dapat menikmatinya. Pernah juga packing susu perahan di kedai kerana cooler bag tidak cukup ruang. Fikirkan susu tidaklah sebanyak itu untuk dibawa pulang.
6. Sejak lahir memang sudah melatih anak menyusu setiap jam pada waktu malam. Sejak ada anak 11 tahun dulu memang tidur malam saya tidak tahu bila lenanya.Jadi, masa dalam pantang siang atau malam sama saja pada saya. Melayan anak menyusu, risau anak tidur lama lebih sejam mesti saya nak nap kan supaya boleh menyusukan.
7. Memerah di mana-mana saja. Kerjaya saya yang memerlukan saya selalu berada di banyak tempat dalam 1 hari. Mesyuarat, seminar, kursus bukanlah masalah pada saya.
8. Bila bersama anak, hanya df semata-mata. Masa anak bawah 6 bulan, pernah juga beberapa kali memerah semasa lepas subuh. Saya suka df lagi. Pam letak tepi bila bersama anak.
9. Bekalkan susu 14-16oz sepanjang waktu bekerja antara jam 0730-1730 biasanya . Dengan bekalan 2oz setiap botol. Anak dapat menyusu sekerap 1jam setengah sekali. Nampak 2oz itu sikit pada kebanyakkan orang tetapi 2oz yang berlemak tinggi hasil perahan yang kerap.
Berikan 2oz bukanlah saya kedekut tetapi saya aturkan penyusuan yang tenang sehingga 2 tahun. Saya boleh berikan lebih lagi semasa bawah 17 bulan tetapi saya suka anak reverse cycle iaitu menyusu kerap selepas saya balik bekerja.
Berikan 2oz bukanlah bermakna saya boleh bermalas-malasan untuk memerah. Saya kekal memerah kerap walaupun saya tahu jumlah perahan berlebih dari yang diperlukan semasa bawah 18 bulan dulu.
10. Hasil susu perahan setiap hari: (lebih kurang)
- bawah 6 bulan = 25-30oz
- bawah 12 bulan = 20-25oz
- bawah 15 bulan = 15-20oz
- bawah 18 bulan = 12-14oz
- bawah 20 bulan = 10-12oz
- 23 bulan 7-10oz


11. Walaupun Nampak 2oz sebotol, berat anak saya naik banyak pernah sehingga 13kg beratnya. Seperti yang saya katakana, 2oz hasil perahan yang kerap2 susu berlemak tinggi. Cukup untuk tumbesaran anak saya. Walaupun hanya dengan susu ibu saja, tumbesarannya normal.
12. Tidak pernah buat PP. Sila jangan ikut saya ok :D. Susu saya perlahan-lahan berkurang 
kerana saya faham apabila anak meningkat usianya, perlahan-lahan hormone prolactin akan berkurang. Jadi, perubahan hasil perahan tidaklah menyebabkan saya susah hati. Yang penting cukup untuk anak saya.


13. Sehingga hari ini saya masih belum period lagi. Anak2 sebelum ini paling lama 20 bulan. Dan saya belum mengandung lagi. Ye, aturan saya semasa menyusukan anak bawah 2 tahun adalah mesti pastikan Rahim saya kosong. Saya mahu enjoy susukan anak tanpa gangguan apa2. Kerana, bila mengandung, kebanyakkan badan akan mengalami susu kurang dan ramai yang kering susunya. Walaupun saya dulu TTC 6 tahun, saya masih menjarakkan kehamilan supaya saya susukan anak dengan susu ibu dengan lancar.
14. Sepanjang 17 bulan, anak dibekalkan chiller lebih kurang 90% dan selepas itu baru feozen digunakan sebagai rotation. Umpama perah hari ini untuk hari esok gayanya. Frozen hanya untuk emergency dan top up sekiranya saya perlu outstation.
16. Guna botol treenie sejak umur 3 bulan dan sampailah sekarang. Mula minum dari chiller saja tanpa disuamkan sejak umurnya 12 bulan.
17. Memerah setiap sesi lebih kurang 10 hingga 15 minit. Apabila anak sudah lebih 18 bulan. Biasanya perah kurang dari 10 minit. LDR sudah segan2 mahu terjah banyak kali.Saya guna fs dan manual avent.
18. Saya mula bekerja dengan stok lebih kurang 200oz. Anak belum 5 bulan, deep freezer saya sudah p3nuh5 dan direzekikan 2 orang anak susuan.
19. Saya bekerja dikalangan orang lelaki. Surveyor wanita tak ramai. Masa umur anak 1 tahun 1 bulan saya bertukar pejabat. Tanggungjawab bertambah. Alhamdulillah, saya boleh lagi memerah. Walaupun boleh perah di meja, ada privacy kata kawan2 tapi saya pilih ke surau sekejap pada sesi 2 biasanya. Saya bagi ruang subordinate anytime boleh jumpa. Tak selesa perah di meja nak pula kena bergerak ambil itu ini. Kalau meeting di bangunan lain saya memang angkut semua dan perahlah di mana pun.
20. Hubungan dengan ALLAH, hubungan dengan manusia. Bercakaplah perkara baik, bantulah sehabis mampu. Hulurkan rezeki kepada orang lain kerana saya yakin setiap rezeki saya ada milik orang. Solat sunat taubat, hajat, dhuha buatlah mana yang mampu. Inilah paling utama dalam urusan hidup saya sebenarnya.

*********************************************






Tiada ulasan: