PENGAKHIRANNYA


Assalamualaikum

Hari nie nak cerita tentang tajuk dekat atas. Bukan nak menyibuk atau seangkatan dengannya. Cuma beringat sesama kita.

Minggu lepas dapat call dari seorang kawan dari zaman sekolah dulu. Agak rapat juga dengan dia. Dia call banyak kali tapi tak sempat nak angkat, almaklum la sibuk dengan kerja dan uruskan anak dan rumahtangga. Sekali tu dia call dapat la angkat. Waktu tu dekat pejabat. Tengah kerja, cakap la sibuk. Suara dia pun macam kecewa. Lepas tu dia cakap nak cakap sesuatu. Aku suruh dia call balik petang pukul 6pm. Tapi sebelum tu dia ada cakap yang dia dah cerai. Waktu dia cakap tu aku rasa nak menagis sangat-sangat. Itulah sebuah pengakhiran percintaan. Sama ada cerai hidup atau mati dan dia adalah salah seorang dari kes-kes cerai hidup.

Pukul 6pm dah balik kerja aku tunggu juga dia call tapi lambat sangat aku yang call dia. Dia ceritalah masalah dia dengan bekas suami dia. Biasalah setiap perhubungan itu ada pasang surut, ada pahit dan manisnya. Namun apabila hubungan itu penuh dengan duka dan luka, biarlah berpisah itu menjadi satu titik pengakhiran. Yang buat aku menitik airmata bila dengar dia bercerita ialah bila dia bergaduh dengan bekas suami dia tu, depan anak dan dalam kereta. Apa penyebab aku menagis bukan sebab mereka saling berlawan kata atau sebagainya. Yang membuat aku sedih ialah bila dia cakap anak dia yang berumur 8bulan lebih diam sambil pandang dia dan mencengkam baju dia dengan kuat. Dapat aku bayangkan bagaimana perasaan anak itu. Betapa takutnya anak itu dalam situasi berkenaan. Aku menagis sebab teringatkan anak aku. Itu sebabnya jika aku gaduh dengan suami tidak pernah depan anak. Cukup hanya berdiam diri. Jika saling bertelagah kita amarah, aku rasa tak membawa penyelesaian yang baik.

Buat lelaki di luar sana, seperti apa pun isteri anda didiklah dengan baik. Andai sudah nasihat, sudah berpesan, sudah pisah tempat tidur tetapi dia tetap tidak berubah barulah dibenarkan memukul. Memukul bukanlah 1 cara yang baik untuk mendidik isteri. Isteri itu bukan anak tapi seorang wanita yang sudah punya akal untuk berfikir. Suami isteri seharusnya berbincang dengan baik. Jika ada salah faham, terangkanlah pada pasangan masing-masing. Rasanya tidak sepatutnya sebelah pihak membela sebelah pihak andai ada melibatkan orang ketiga. Orang ketiga tidak semestinya teman, malah ahli keluarga sendiri pun boleh menjadi orang ketiga dalam permasalahan hubungan anda suami isteri.

Jagalah pasangan anda sebaiknya. Janganlah bila bergaduh salah satu dari kalian keluar dari rumah. Itu bukan jalan penyelesaian. Jika ingin redakan amarah sebaiknya berwuduk dan berdiam diri. Andai amarah itu sudah hilang, mulakanlah perbincangan. Kalau kata ego lelaki tinggi, namun sebenarnya ego wanita itu lebih tinggi. Sama-samalah kita berusaha menjaga hubungan kita suami isteri. Fikirkanlah anak-anak, turunkanlah ego masing-masing.

Wassalam





Tiada ulasan: