PERPISAHAN YANG MENYAKITKAN

Assalamualaikum

Tiada apa yang mampu diungkapkan. Pagi ini dapat berita dari rakan sepejabat, berkemungkinan dia dan suaminya akan berpisah secara baik. Allah... Bergegar tiang arasyi sekali lagi.

Ramai sahabat dan orang sekeliling aku yang bercerai. Malahan ada anak ramai dan ada juga yang sedang mengandung. Rumahtangga masing-masing kita tidak tahu. Setiap perhubungan rumahtangga pasti ada permasalahan masing-masing.

Apa yang aku nak cakap. Para suami hargailah isteri anda. Isteri yang penat lelah persiapkan diri anda dan anak-anak, mengandung, melahirkan, memasak, mengemas rumah, mencuci pinggan mangkuk, mencuci dan menyidai kain baju. Lebih-lebih lagi lelaki yang isteri menanggung anda. Hargailah kami. Anak perempuan orang lain yang anda ambil, yang diamanahkan oleh wali kami. Jagalah kami sepertimana wali kami menjaga kami. Jagalah hati kami.

Kami tidak minta lebih selain jaga kepercayaan kami kepada anda dan tetaplah setia kepada kami. Meski pun kami sudah tidak cantik, gemuk, berkedut. Mohon hargailah kami para isteri.

Berpisah waktu bercinta itu lain, berpisah sudah berkahwin lain rasanya. Lebih-lebih lagi anak-anak sedang membesar. Namun wanita di luar sana, aku yakin yang kita kuat untuk tempuhi segala dugaan ini. Anak-anaklah semangat buat kita dunia dan akhirat. Bertabahlah...

Wassalam





Tiada ulasan: