KEK BATIK CHEESE

Assalamualaikum...

Kek batik is one off my favourite. Memang selalu buat. Bertukar-tukar topping dia. Baru nie ada la buat topping cheese. Cheese adalah kegemaran aku jugak.

Dekat sini aku nak share resipi dan cara-cara buatnya.

UNTUK KEK
Buttercup : 250g
Biskut marie : 300-350g (Ikut suka)
2 cawan milo
2 sudu besar serbuk koko
Setengah tin susu pekat (Kalau tak nak manis, kurangkan. saya guna 3 sudu besar sahaja)
Air sikit (1 cawan atau ½ cawan sahaja)

CARA-CARA :
1. Patah-patahkan dahulu biskut marie ke 4 bahagian.
2. Panaskan kuali dan masukkan buttercup.
3. Selepas cair masukkan, susu dan kacau sebati.
4. Masukkan milo, serbuk koko dan air. Kacau hingga tak berketul2.
5. Setelah sebati dan tidak berketul, masukkan biskut yang dah dipatahkan tadi dan kacau sebati Pastikan semua biskut disaluti milo tadi. Matikan api.
6. Angkat dan masukkan dalam loyang. Tekan2 adunan tadi untuk padatkan biskut2 tersebut.

UNTUK CHEESE
250g cream cheese
Sedikit gula (Kalau nak manis ikut suka)
Sebiji telur

CARA-CARA:
1. Sekalikan bahan-bahan tadi dan pukul hingga kembang.
2. Bakar dalm oven dengan suhu 160 selama 5 minit.
3. Keluarkan dari oven dan tunggu sejuk. Selepas itu masukkan dalam peti ais selama 1 malam.

Setakat nie yang makan puas hati dan tak berhenti-henti makan. Benda paling nikmat bila memasak ialah bila orang memuji-muji masakan kita. Hehehe




PERPISAHAN YANG MENYAKITKAN

Assalamualaikum

Tiada apa yang mampu diungkapkan. Pagi ini dapat berita dari rakan sepejabat, berkemungkinan dia dan suaminya akan berpisah secara baik. Allah... Bergegar tiang arasyi sekali lagi.

Ramai sahabat dan orang sekeliling aku yang bercerai. Malahan ada anak ramai dan ada juga yang sedang mengandung. Rumahtangga masing-masing kita tidak tahu. Setiap perhubungan rumahtangga pasti ada permasalahan masing-masing.

Apa yang aku nak cakap. Para suami hargailah isteri anda. Isteri yang penat lelah persiapkan diri anda dan anak-anak, mengandung, melahirkan, memasak, mengemas rumah, mencuci pinggan mangkuk, mencuci dan menyidai kain baju. Lebih-lebih lagi lelaki yang isteri menanggung anda. Hargailah kami. Anak perempuan orang lain yang anda ambil, yang diamanahkan oleh wali kami. Jagalah kami sepertimana wali kami menjaga kami. Jagalah hati kami.

Kami tidak minta lebih selain jaga kepercayaan kami kepada anda dan tetaplah setia kepada kami. Meski pun kami sudah tidak cantik, gemuk, berkedut. Mohon hargailah kami para isteri.

Berpisah waktu bercinta itu lain, berpisah sudah berkahwin lain rasanya. Lebih-lebih lagi anak-anak sedang membesar. Namun wanita di luar sana, aku yakin yang kita kuat untuk tempuhi segala dugaan ini. Anak-anaklah semangat buat kita dunia dan akhirat. Bertabahlah...

Wassalam





TIPS PENYUSUAN BAYI

*********************************************

Alhamdulillah. Allah kurniakan rezeki berpanjangan. Rezeki diatas usaha saya yang tidak pernah rasa down di sepanjang meneruskan penyusuan anak2.
Suka saya nak berkongsi beberapa perkara yang saya lakukan, saya tahu pasti ramai yang melakukannya juga :)
1. Menyusu sejurus saja melahirkan. Beratnya 3.95kg, bersalin normal dan mudah, tenang2 saja saya melahirnya. Menyusu di sepanjang masa di lb sementara menunggu masuk wad dengan posisi separuh baring, baby meniarap ke dada. Sebab rasa lenguh memangku dengan berat hampir 4kg :D
2. Di sepanjang waktu berpantang, hanya beberapa kali saja memerah hanya kerana nak legakan bengkak masa bawah usia seminggu. Normal bengkak ketika bawah 2 minggu kerana badan belum dapat adjust penghasilan susu. Marmet adalah pilihan saya. Selebihnya susukan sekerap setengah jam sekali pada waktu siang dan sejam sekali waktu malam.
3. Bila sudah habis pantang, cuba buat tandem. 4-5 kali sehari. Dapat 1-2oz 1 sesi. Menyusu sebelah memerah sebelah. Buat hanya selama 3 minggu. Stop sebab kena block duct (puncanya oversupply). Mula semula memerah 2 minggu lagi nak bekerja semula.
4. Apabila sudah bekerja, saya aturkan jadual memerah 4-5 kali sehari. Tanpa gagal. Pernah lah juga miss tetapi seingat saya belum pernah sampai 10x. Tidak biarkan breast bengkak. 4 sesi biasanya pada jam 0745, 1030, 1300 dan 1700. Ada juga memerah 1 sesi lagi sekiranya free pada jam 1130 .
5. Semasa bawah setahun, kerap juga outstation. Bawa coleman ke mana saja supaya tidak bergantung sepenuhnya dengan peti ais yang disediakan. Tukar ais pagi petang sudah menjadi keseronakan saya. Pengalaman yang bukan semua orang dapat menikmatinya. Pernah juga packing susu perahan di kedai kerana cooler bag tidak cukup ruang. Fikirkan susu tidaklah sebanyak itu untuk dibawa pulang.
6. Sejak lahir memang sudah melatih anak menyusu setiap jam pada waktu malam. Sejak ada anak 11 tahun dulu memang tidur malam saya tidak tahu bila lenanya.Jadi, masa dalam pantang siang atau malam sama saja pada saya. Melayan anak menyusu, risau anak tidur lama lebih sejam mesti saya nak nap kan supaya boleh menyusukan.
7. Memerah di mana-mana saja. Kerjaya saya yang memerlukan saya selalu berada di banyak tempat dalam 1 hari. Mesyuarat, seminar, kursus bukanlah masalah pada saya.
8. Bila bersama anak, hanya df semata-mata. Masa anak bawah 6 bulan, pernah juga beberapa kali memerah semasa lepas subuh. Saya suka df lagi. Pam letak tepi bila bersama anak.
9. Bekalkan susu 14-16oz sepanjang waktu bekerja antara jam 0730-1730 biasanya . Dengan bekalan 2oz setiap botol. Anak dapat menyusu sekerap 1jam setengah sekali. Nampak 2oz itu sikit pada kebanyakkan orang tetapi 2oz yang berlemak tinggi hasil perahan yang kerap.
Berikan 2oz bukanlah saya kedekut tetapi saya aturkan penyusuan yang tenang sehingga 2 tahun. Saya boleh berikan lebih lagi semasa bawah 17 bulan tetapi saya suka anak reverse cycle iaitu menyusu kerap selepas saya balik bekerja.
Berikan 2oz bukanlah bermakna saya boleh bermalas-malasan untuk memerah. Saya kekal memerah kerap walaupun saya tahu jumlah perahan berlebih dari yang diperlukan semasa bawah 18 bulan dulu.
10. Hasil susu perahan setiap hari: (lebih kurang)
- bawah 6 bulan = 25-30oz
- bawah 12 bulan = 20-25oz
- bawah 15 bulan = 15-20oz
- bawah 18 bulan = 12-14oz
- bawah 20 bulan = 10-12oz
- 23 bulan 7-10oz


11. Walaupun Nampak 2oz sebotol, berat anak saya naik banyak pernah sehingga 13kg beratnya. Seperti yang saya katakana, 2oz hasil perahan yang kerap2 susu berlemak tinggi. Cukup untuk tumbesaran anak saya. Walaupun hanya dengan susu ibu saja, tumbesarannya normal.
12. Tidak pernah buat PP. Sila jangan ikut saya ok :D. Susu saya perlahan-lahan berkurang 
kerana saya faham apabila anak meningkat usianya, perlahan-lahan hormone prolactin akan berkurang. Jadi, perubahan hasil perahan tidaklah menyebabkan saya susah hati. Yang penting cukup untuk anak saya.


13. Sehingga hari ini saya masih belum period lagi. Anak2 sebelum ini paling lama 20 bulan. Dan saya belum mengandung lagi. Ye, aturan saya semasa menyusukan anak bawah 2 tahun adalah mesti pastikan Rahim saya kosong. Saya mahu enjoy susukan anak tanpa gangguan apa2. Kerana, bila mengandung, kebanyakkan badan akan mengalami susu kurang dan ramai yang kering susunya. Walaupun saya dulu TTC 6 tahun, saya masih menjarakkan kehamilan supaya saya susukan anak dengan susu ibu dengan lancar.
14. Sepanjang 17 bulan, anak dibekalkan chiller lebih kurang 90% dan selepas itu baru feozen digunakan sebagai rotation. Umpama perah hari ini untuk hari esok gayanya. Frozen hanya untuk emergency dan top up sekiranya saya perlu outstation.
16. Guna botol treenie sejak umur 3 bulan dan sampailah sekarang. Mula minum dari chiller saja tanpa disuamkan sejak umurnya 12 bulan.
17. Memerah setiap sesi lebih kurang 10 hingga 15 minit. Apabila anak sudah lebih 18 bulan. Biasanya perah kurang dari 10 minit. LDR sudah segan2 mahu terjah banyak kali.Saya guna fs dan manual avent.
18. Saya mula bekerja dengan stok lebih kurang 200oz. Anak belum 5 bulan, deep freezer saya sudah p3nuh5 dan direzekikan 2 orang anak susuan.
19. Saya bekerja dikalangan orang lelaki. Surveyor wanita tak ramai. Masa umur anak 1 tahun 1 bulan saya bertukar pejabat. Tanggungjawab bertambah. Alhamdulillah, saya boleh lagi memerah. Walaupun boleh perah di meja, ada privacy kata kawan2 tapi saya pilih ke surau sekejap pada sesi 2 biasanya. Saya bagi ruang subordinate anytime boleh jumpa. Tak selesa perah di meja nak pula kena bergerak ambil itu ini. Kalau meeting di bangunan lain saya memang angkut semua dan perahlah di mana pun.
20. Hubungan dengan ALLAH, hubungan dengan manusia. Bercakaplah perkara baik, bantulah sehabis mampu. Hulurkan rezeki kepada orang lain kerana saya yakin setiap rezeki saya ada milik orang. Solat sunat taubat, hajat, dhuha buatlah mana yang mampu. Inilah paling utama dalam urusan hidup saya sebenarnya.

*********************************************






SUPPORT MUMMY

Please...

Kepada makcik-makcik, kakak-kakak, abang-abang, suami-suami dekat luar sana. Andai kata ada ahli keluarga yang menyusukan anak. Tolonglah bagi semangat. Jangan la asyik kondem cakap susu orang tu sikit, susu orang tu tak berkhasiat.

Tak semua dari kita punya rezeki yang sama. Ada ibu yang punya susu melebihi keperluan anak. Ada ibu yang susunya cukup-cukup untuk anak. Ada ibu yang susunya sikit tapi masih mampu susukan anak walaupun campur susu tepung. Ada ibu yang tak punya rezeki untuk menyusukan anak sendiri atas sebab memang kekeringan susu.

Tolong sangat bagi semangat yang positif. Bila orang sekeliling tanya, susu kau macam mana. Jangan tolong jawab dengan jawapan "sikit je..."... Tolong la jawab, "alhamdulillah, ada la jugak rezeki anak dia..." Tolong wujudkan aura yang positif buat ibu-ibu menyusu sebab ibu menyusu tidak boleh tertekan. Tekanan itu akan mempengaruhi penghasilan susu dari ibu-ibu.

Berilah semangat yang tinggi buat adik, anak, isteri dan orang terdekat yang menyusukan anak.

#supportbfmum






PENGAKHIRANNYA


Assalamualaikum

Hari nie nak cerita tentang tajuk dekat atas. Bukan nak menyibuk atau seangkatan dengannya. Cuma beringat sesama kita.

Minggu lepas dapat call dari seorang kawan dari zaman sekolah dulu. Agak rapat juga dengan dia. Dia call banyak kali tapi tak sempat nak angkat, almaklum la sibuk dengan kerja dan uruskan anak dan rumahtangga. Sekali tu dia call dapat la angkat. Waktu tu dekat pejabat. Tengah kerja, cakap la sibuk. Suara dia pun macam kecewa. Lepas tu dia cakap nak cakap sesuatu. Aku suruh dia call balik petang pukul 6pm. Tapi sebelum tu dia ada cakap yang dia dah cerai. Waktu dia cakap tu aku rasa nak menagis sangat-sangat. Itulah sebuah pengakhiran percintaan. Sama ada cerai hidup atau mati dan dia adalah salah seorang dari kes-kes cerai hidup.

Pukul 6pm dah balik kerja aku tunggu juga dia call tapi lambat sangat aku yang call dia. Dia ceritalah masalah dia dengan bekas suami dia. Biasalah setiap perhubungan itu ada pasang surut, ada pahit dan manisnya. Namun apabila hubungan itu penuh dengan duka dan luka, biarlah berpisah itu menjadi satu titik pengakhiran. Yang buat aku menitik airmata bila dengar dia bercerita ialah bila dia bergaduh dengan bekas suami dia tu, depan anak dan dalam kereta. Apa penyebab aku menagis bukan sebab mereka saling berlawan kata atau sebagainya. Yang membuat aku sedih ialah bila dia cakap anak dia yang berumur 8bulan lebih diam sambil pandang dia dan mencengkam baju dia dengan kuat. Dapat aku bayangkan bagaimana perasaan anak itu. Betapa takutnya anak itu dalam situasi berkenaan. Aku menagis sebab teringatkan anak aku. Itu sebabnya jika aku gaduh dengan suami tidak pernah depan anak. Cukup hanya berdiam diri. Jika saling bertelagah kita amarah, aku rasa tak membawa penyelesaian yang baik.

Buat lelaki di luar sana, seperti apa pun isteri anda didiklah dengan baik. Andai sudah nasihat, sudah berpesan, sudah pisah tempat tidur tetapi dia tetap tidak berubah barulah dibenarkan memukul. Memukul bukanlah 1 cara yang baik untuk mendidik isteri. Isteri itu bukan anak tapi seorang wanita yang sudah punya akal untuk berfikir. Suami isteri seharusnya berbincang dengan baik. Jika ada salah faham, terangkanlah pada pasangan masing-masing. Rasanya tidak sepatutnya sebelah pihak membela sebelah pihak andai ada melibatkan orang ketiga. Orang ketiga tidak semestinya teman, malah ahli keluarga sendiri pun boleh menjadi orang ketiga dalam permasalahan hubungan anda suami isteri.

Jagalah pasangan anda sebaiknya. Janganlah bila bergaduh salah satu dari kalian keluar dari rumah. Itu bukan jalan penyelesaian. Jika ingin redakan amarah sebaiknya berwuduk dan berdiam diri. Andai amarah itu sudah hilang, mulakanlah perbincangan. Kalau kata ego lelaki tinggi, namun sebenarnya ego wanita itu lebih tinggi. Sama-samalah kita berusaha menjaga hubungan kita suami isteri. Fikirkanlah anak-anak, turunkanlah ego masing-masing.

Wassalam





KHIANAT


-------------------------------

SEKALI AKU RASA DIKHIANATI,

MAKA HILANGLAH KEPERCAYAAN KU TERHADAP DIRI MU.


-------------------------------





KENANGAN TERINDAH


------------------------------



Ok Ibu-ibu semua...! Apa cerita anak pertama anda?

........................................

Umur saya berkahwin 👰 : 25 tahun


Umur saya disahkan mengandung  👣 : 25 tahun


Tarikh saya bersalin  👶: 26 tahun


Tarikh bersalin 📆 :15/05/2016


Tarikh bayi keluar 🎂 : 30/04/2016


Cara kurangkan sakit  💊 : Sentiasa sebut nama Allah dan berborak dengan anak dalam kandungan


Masuk dalam bilik bersalin ⏰ : 10.00 pagi


Bayi keluar ⏰ : 1.59 petang


Normal atau bedah  🏥: Normal


Berat bayi : 2.6kg

Nama kesayangan : Nurul Humaira binti Muhd. Nur Hafiz


Nama panggilan : Humaira

........................................

''Kesayangan dan cinta hati Ummi dunia dan akhirat''



------------------------------






BREASTFEEDING MOTHER

Assalamualaikum

Hari nie nak cerita tentang tajuk di atas. Memandangkan aku dah menjadi seorang ibu dan menyusukan anak, kita cerita sikit tentang penyusuan bayi nie.

Apa yang dibanggakan oleh seorang yang bergelar ibu ialah menyusukan anak dengan titisan air susu dari badan sendiri. Ada ibu yang susunya lebih dari demand anak. Ini jenis yang melimpah je susu, basah je baju dan senang bengkak susu. Ada ibu yang cukup-cukup susu untuk anak. Ada juga yang susu kurang dari demand anak.

Macam aku, aku tak pasti aku yang mana satu tapi yang aku pasti susu aku tak melebihi demand anak.

Silap yang aku buat adalah waktu pantang tak buat simpanan susu untuk anak. Sedangkan boleh je. Jadi sekarang anak aku menyusu, campur dengan susu tepung atau dipanggil formula milk (FM).

Aku sekarang pam susu dekat pejabat, itu pun 1 sesi dapat 2oz sahaja. Paling banyak pun 3oz. Tapi sebelum nie aku paling banyak dapat 4 atau 4 lebih oz. Cuma sekarang merundum lebih-lebih lagi sejak aku mula datang bulan. Mak aku selalu patahkan semangat aku untuk terus susukan anak. Selalu cakap susu aku dah nak kering. Aku kadang-kadang jadi down tapi apa boleh buat, aku tetap kuatkan semangat demi anak aku.

Cuma bila di pejabat aku pam dengan jarak masa yang jauh. Sebelum pergi kerja, anak akan menyusu terlebih dahulu. Selepas itu pukul 11 pagi atau 12 tengahari aku akan pam untuk sesi pertama. Nanti pukul 3 petang atau 5 petang baru aku pam untuk sesi ke-2. Aku bukan tak nak pam selalu. Faktor-faktor persekitaran yang buat aku berasa janggal untuk pam dengan kerap.

Pertama aku masuk kerja pukul 9 pagi tapi kadang-kadang aku sampai pukul 9.30 pagi. Tak mungkin aku akan pergi pam pukul 10 pagi. Untuk pengetahuan korang, di pejabat aku nie ada mata-mata yang memerhati dan akan report pada boss besar. Jadi aku terpaksa lupakan untuk pergi pam.

Kedua, pam aku bunyi agak kuat jadi aku perlu pergi ke surau untuk pam susu. Jika aku kerap tiada ditempat duduk, apa pula kata boss nanti. Nak dijadikan cerita, surau tu tempat budak-budak pejabat nie berehat. Jika aku nak pam pukul 1, mereka nak tidur macam mana dengan bunyi pam yang bising. Jadi aku terpaksa lupakan.

Kadang-kadang aku tengah pam pun ada orang nak masuk solat. Aku takut mengganggu ibadat dan rehat mereka, itu yang jadi jarak masa pam aku jauh. Aku pun tak tahu macam mana nak atasi semua nie. Apa yang aku harapkan ialah dapat menyusukan anak aku sehingga umur 2 tahun.

Aku dah buat macam-macam untuk tambahkan susu badan. Orang kata apa saja aku buat. Yang terbaru, aku ada order 1 supplement untuk menambahkan dan memekatkan susu. Nanti apa-apa aku update dekat korang.

Sampai sini sahaja nukilan aku kali ini.

Sekian





CERITA DIA

----------------------

Sempurna, cerita yang tak sempurna,
Apakah alasannya?
Siapakah dihatinya?

Bahasa ku mungkin tidak seindah lafaz kata pujangga,

Namun ku bersumpah...!

Rela ku tunggu jawapan mu,
Masihkah aku ada dihati mu saat ini?
Biar tubuh ku kan terpaku, biar jasad ku tak bernyawa lagi sampai nanti...

Rela ku tunggu jawapan mu,
Masihkah aku ada dihati mu saat ini?
Biar tubuh ku kan terpaku, biar jasad ku tak bernyawa lagi saat ini...

----------------------




L.U.K.A

Assalamualaikum

Aku tak tahu nak bercerita dengan siapa. Blog nie umpama dairi aku. Aku nak cerita dekat orang lain, takut orang cakap aku cemburu buta.

Selama aku berkawan, bertunang dan berkahwin dengan suami, aku nampak dia agak rapat dengan abang dia. Oh, untuk pengetahuan korang suami ada 3 adik beradik. Sulung abang, nombor dua-suami dan nombor tiga adik perempuan dia.

Nak dijadikan cerita sejak dua menjak nie, abang suami ada masalah rumahtangga. Walaupun sebelum nie ada juga tapi kali nie agak teruk sebab sampai bawa ke pejabat agama.

Malam semalam (29/09/2016) waktu nak tidur aku tengok suami sibuk berwhatsapp. Aku pandang je, sambil mengeluh tapi dia buat tak tahu, kusyuk berchat. Bila aku nampak mata suami agak berkaca, aku tanya "Sibuk ke...?" Dia jawab "Tak la, chat dengan akak nie. Saje tanya pasal kereta..." Untuk pengetahuan korang lagi, akak ipar dia iaitu isteri abang dia nak jual dua biji kereta. Bila dia cakap macam tu, aku pun cakap "Tak apa la chat la dulu..." Aku pun tidur.

Biasa aku akan bangun pagi untuk masak. Tiba-tiba aku rasa nak tengok apa yang dia chat dengan kakak ipar dia. Macam-macam la dorang cerita dan bagi semangat dekat kakak ipar dia yang tengah ada masalah rumahtangga. Aku yang baca nie rasa terluka, sedih, sakit hati. Dia kakak ipar, bukan mahram suami aku, orang yang boleh suami aku nikahi. Kenapa dia nak chat kakak ipar dia macam tu? Bagi semangat. Sedangkan bila kami ada masalah tak pernah pun suami perbaiki, tak pernah pun dia pujuk aku, tak pernah pun dia bagi kata-kata semangat dekat aku.  Dia tak pernah layan aku selembut dia layan kakak ipar dia. Semua berlalu macam tu saja, terus berbaik tanpa tanya isi hati aku, tanpa pujukan.

Sejak dia punya kerja tetap, kami jarang berborak. Hidup kami cuma pergi dan balik kerja, bergurau dengan anak. Dia tak ada bertanya tentang kerja aku. Kebanyakan aku yang bertanya kerja dia. Dia dari dulu jarang bercerita apa-apa hal hidup dia dengan aku. Umpama aku hanyalah isteri atas kertas.

Aku teramat-amat kecewa. Aku terluka. Aku mahukan suami yang mampu jadi sahabat aku dunia dan akhirat. Allah dugaan apakah ini? Aku tahu Kau Maha Mengetahui. Aku tahu Kau mencaturkan segalanya tapi Ya Allah, aku terluka. Suami aku yang share dekat facebook jangan dengar rintihan orang yang berlainan jantina (gambar di bawah yang suami share dalam facebook), suami aku yang aku sudah tegur jangan dengar rintihan perempuan lain tapi dia buat juga. Masih berdosa jugakah aku Ya Allah? Ampuni aku Ya Allah andai tidak bersungguh dalam dakwah Mu.

Wassalam












BATAS PERGAULAN

Assalamualaikum

Apa batasnya antara kita dan ipar kita? Adakah boleh bersentuhan, boleh berkongsi cerita masalah (bagi yang berlainan jantina)?

Apa yang aku faham. Ipar kita adalah orang yang boleh kita kahwin. Maknanya dia bukan mahram kita. Apa pula maksud bagi MUHRIM, MAHRAM DAN AJNABI?

Muhrim : Orang yang sedang dalam ihram ketika umrah atau haji.

Mahram : Orang yang lain jantina dan haram untuk mereka bernikah. Siapa orang-orangnya? Rujuk gambar di bawah ;



Ajnabi : Orang yang bukan mahramnya (rujuk gambar atas).

Jadi jagalah batasan anda kerana ada yang memerhati. Bukan manusia tapi Allah Yang Satu...

Wallahu A'lam



SAMAN

Assalamualaikum

Hi semua. Pagi-pagi nie nak cerita sikit. Semalam aku dapat call dari Sarjan Jamal, Balai Trafik Sungai Besi minta aku datang balai jumpa dia. Balik kerja aku cargas la pergi sana. Mana la tahukan ada berita gembira. Namun malangnya, dapat saman da semalam. RM300...

Nanti-nanti la kita kasi settle itu saman. Dia bagi masa 2 bulan. Hahaha...

Siapa-siapa nak derma, sila tinggalkan komen dibawah ye. Hahaha

Adios




LAPORAN

Assalamualaikum

Sorry, semalam tak sempat nak update. Sibuk nawnaw...

Hari Selasa 27/9/2016, lepas maghrib aku dan suami pergi buat report pasal kemalangan hari Jumaat lepas. Kali nie terpaksa bawa si kenit sebab mak aku tak larat nak jaga dia. Alkisahnya si kecik nie meragam pula 1 hari, hari Selasa tu. Mak aku pun moody, tambah pagi tu aku tak masak. Bertambah-tambah la dia moody. Huhu...

Kembali ke cerita utama. Kami sampai, cari la Sarjan Jamal. Dia off duty pula time tu. Alahai, suruh kami datang tapi dia off... Apa boleh buat, malas nak datang banyak kali aku terus buat report. Nasib si kenit tak banyak perangai. Lepas habis buat report, pegawai bertugas cakap yang Sarjan Jamal akan on duty lusa. Maknanya hari nie la, Khamis 29/9/2016. Dia suruh tunggu Sarjan Jamal hubungi aku.

Lepas tu kami pun balik. Nasib dalam perjalanan balik baru si kenit meragam. Rupanya yakyak... Hehehe.. Anak ummi... Macam-macam.

Sekian...





REPORT

Assalamualaikum...

Korang ingat lagi tak pasal post aku yang nie http://nursyamayra.blogspot.my/2016/09/kemalangan.html ? Tak akan la tak ingatkan, baru je update hari Jumaat. Aku dapat update blog aku nie pun bila hari kerja je sebab guna PC pejabat.

Sambung cerita utama balik...

Hari Jumaat nak dijadikan cerita lepas balik kerja, aku tunggu suami aku balik sebab nak pergi buat report sama-sama cerita dia. Bila dia balik, dah mandi apa semua... Aku cakap la "Jom la pukul berapa nak pergi, dah malam nie..." Dah tu dia gelak-gelak cakap, "Nak buat report ke? Ok, awak cerita dengan saya macam mana boleh kena dan macam mana awak nak cerita bila buat report nanti..." Aku bengang la bila orang gelak-gelakkan aku. Aku bukan bodoh. Kalau kita tak salah, buat apa nak takut. Saman belakang cerita, janji kita pergi buat report. Polis nilaikan. Dah tu dia cakap, "Saya tanya abang kawan saya, dia cakap nanti pergi  buat report salah tu dekat awak sebab awak langgar belakang..." Dalam hati aku pun mula berkata-kata, hati menggelegak dan nie. "Vahvahvah... Dengar cakap orang. Orang tu ada ke time saya accident tu? Awak ada ke time saya accident tu? Awak nampak? Abang kawan awak nampak? Belum tahu cerita sepenuhnya, belum tengok keadaan kereta tapi masing-masing bercakap macam orang bijak pandai..." Lepas tu dia tanya, nak buat report jugak ke? Aku dah bengang, aku cakap... "Tak apalah, dah malam... Tak payah buat report..." Dia tanya banyak kali tapi aku dah tawar hati, sakit hati, bengkak hati. Lebih percaya kata-kata orang tanpa yakin kepada diri sendiri dan tanpa membela isteri. Apa kejadahnya jadi suami?

Nak dijadikan cerita pada hari Isnin 26/09/2016, aku dan suami cuti. Aku ada checkup dan suami pula memang cuti. So, aku pun pergi klinik macam biasa dan tengahari aku balik. Lepas Zohor lebih kurang macam tu, ada orang hubungi suami aku. Tiba-tiba suami aku panggil masuk bilik. Dia cakap Tuan Jamal dari Trafik Sungai Besi telefon suruh datang buat report. Nampak tak? Para suami, jangan pernah memperkecilkan isteri anda. Mungkin nampak BODOH dimata anda tapi sebenarnya isteri anda seorang yang bijak. Malam tu aku pun pergi Balai Polis Sungai Besi untuk buat report tapi malangnya sistem balai ada masalah. Sarjan Jamal minta aku datang esok (hari nie la, Selasa 27/09/2016) selepas balik dari kerja.

Esok aku sambung cerita apa jadi dekat balai nanti ea... Janji aku pergi buat report.

Pesanan aku untuk para suami dekat luar sana. Belalah diri isteri kamu, adalah ketika dia memerlukan sokongan dan jangan sekali-kali kamu merendahkan diri isteri kamu kerana kuatir, kamu yang lebih rendah attitude dan pengatahuan dari isteri mu.

Sekian terima kasih...






Kemalangan

Assalamualaikum

Hari nie, pagi yang cerah 23/09/2016. Aku pergi kerja dengan senang hati. Boleh pergi tapau. Biasa hari jumaat aku akan beli nasi lemak bungkus untuk kawan-kawan pejabat. Sambil tu niat la sedekah untuk ahli keluarga aku.

Happy aku pergi tapau hari nie. Beli nasi lemak 5 bungkus, kuih 5 biji, bakso 1 dan nasi putih + telur mata + ayam sambal, baru kena RM12 berapa sen tak ingat. Lepas membeli, pergi la kerja dengan senang hati. Nak makan bakso, tak sabar. Bau bakso, 1 kereta semerbak. Bertambah-tambah laparnya.

Aku pergi kerja lalu Taman Counaught, masuk Litrak dan turun susur Salak Selatan-Sungai Besi. Turun je susur tu, aku seronok la. Awal sampai hari nie. Aku pun menyusur perlahan ke kanan. Aku pun bagi la signal. Aku nampak ada kereta Myvi dari arah Tasik Permaisuri. Duduk betul-betul tepi dan belakang aku, dia berhenti. Aku pun keluarkan tangan dan masuk pastinya dengan perlahan sebab depan ada kereta. Kereta depan dah menyusur aku tetap keluarkan tangan sebab takut kereta Myvi tu tak nampak signal aku. Aku tekan minyak dan "BUMMM". Kereta aku langgar 1 kereta atau kereta tu yang langgar aku. Kereta Myvi tadi.

Adoi, aku dah semangat datang awal. Dia boleh buat hal. Aku dengan kereta tu pun pergi ke tepi. Aku turun, aku pun cakap la "Kenapa u jalan jugak? Kan i dah bagi signal, dah keluarkan tangan..." Dia jawab, "Mana i tahu, u kena la tengok i. Tak kan i yang kena tengok u?" Aku dah start menyirap time tu. Dia tambah lagi, "U la salah, u langgar belakang i..."

Vahvahvah....! Senang nak claim aku salah nie. Ingat aku nak mengalah ke? Cerita punya cerita, aku pun dah lambat pergi kerja. Aku ambil nombor telefon dia, ambil gambar nombor kereta. Aku cakap pukul 6 cerita dekat balai.

Aku pun call suami. Cerita dengan suami tapi airmata bergenang. Jangan ejek aku cengeng ea. Huhuhu... Bagi nombor dia dekat suami, suami call. Ada ke dia ajak suami aku minum. Ingat suami aku tak ada kerja, kena marah lagi la orang tua tu. Adoi, kesian pulak dengan dia. Maaf la uncle, kami laki bini memang kurang sifat kesabaran. Hahaha...

Kita report ye nanti uncle

Adios...!







SUDAH KAU TAHU

--------------------
Seringkali engkau menduga
Seringkali ini terjadi
Segala rahsia sudah kau tahu
Rupanya engkau tak dicintai

Untuk apa ku buat engkau begini
Segala apa yang telah kau lakukan
Airmata kau mengalir di pipi
Segala yang kau korbankan untuk diri ku

Mengapa masih lagi kau
Berdiri kau menunggu cinta ku
Mengapa masih ada ku
Menyakiti di siang malam mu
Kau terima cinta mu dipersiakan

Sayang,
Kau, ku lupa
Kau, ku luka
Tanpa aku sedar

Sayang,
Selamat tinggal
Aku kan pergi buat selamanya
Aku pasti kau bahagia tanpa ku, selamanya

--------------------

















Cinta Sukar Ditafsirkan


----------------------------------

Ku masih ingat saat-saat yang indah

Ku masih rasai kau ada di sisi
Walaupun kau sudah tiada
Kenapa ku merindui mu?
Sebab hati ada simpan cinta lalu


----------------------------------




Kenangan Terindah



Bila yang tertulis untuk ku
Adalah yang terbaik untuk mu
Kan ku jadikan kau kenangan
Yang terindah dalam hidup ku





K.A.W.A.N

Asslaamualaikum

Hari nie nak cerita pasal kawan.

Kawan nie memang ramai kita boleh dapat tapi mampu ke kawan ada time susah dan senang kita? Aku ada cerita sikit tentang kawan. Ada banyak jenis kawan. Nie bahagian aku.


* * * * * * * * * *


Dulu waktu sekolah rendah aku ada 2 orang kawan, kira rapat jugak la. Aku namakan A dan B. Balik sekolah sama-sama, rehat sama-sama. Tapi aku tak tahu mana silapnya, 1 hari tu kawan yang B nie tiba-tiba menjauhkan diri dari aku. Bila aku datang dekat, dia lari. Aku tanya dekat kawan yang A nie, dia pun tak tahu kenapa. Sampai hari nie aku masih ingat dan tak dapat jawapan kenapa jadi macam tu. Dah berpuluh tahun, nak tanya pun masing-masing dah tua. Aku lupakan je niat nak tanya tu.


* * * * * * * * * *


Yang nie pula time sekolah menengah. Aku nie jenis dengan semua orang aku kawan. Ceritanya aku nie suka la minta sikit makanan dan minuman kawan-kawan aku. 1 hari tu aku minta la air kawan aku (aku namakan dia C) nie dah tu terkena la sikit dekat baju dia, tak semena-mena dia cakap "anak haram betul..."....  Sampai sekarang aku ingat. Bukan nak berdendam tapi sepatutnya dari situ kita tahu mana kawan dan mana lawan. Takkan sebab tu je kau nak cakap macam tu dekat orang.


* * * * * * * * * *


Time tingkatan 6 lain pula cerita. Aku dulu ada tulis tentang kawan-kawan tingkatan 6 aku dalam blog nie. Aku letak nama dan cerita perangai mereka seorang demi seorang. Ada 16 orang semua sekali dan aku share dalam facebook. Bawah sekali aku ada tulis "macam mana buruk pun perangai mereka, aku tetap sayang mereka..." lebih kurang macam tu la aku tulis. Namun mana silapnya, mulut siapa yang berkata tanpa baca sampai habis aku pun tak tahu. Semua memusuhi aku. Aku redha sebab siapa yang memusuhi aku tu tak baca dan faham dengan baik. Aku maafkan mereka.


* * * * * * * * * *


Lepas habis sekolah aku ada la 2 orang kawan nie. Seorang yang si C nie, lagi seorang aku namakan D dan jadi kawan baik aku sampai sekarang. Pergi mana-mana kami mesti bertiga. Time tu kami naik motor  tapi yang kawan baik aku nie tak ada lesen dan motor jadi dia tumpang antara kami berdua. Pergi mana-mana mesti kami bersama, memang kami rapat. Tapi 1 hari ada la seorang lagi kawan aku bagi nama E nie cerita dekat D, yang kawan kami lagi seorang aku bagi nama F cerita yang aku nie senang tukar-tukar jantan sebab aku senang serahkan diri. Bila E tanya mana dia tahu, F cakap C yang cerita. Sejak tu aku dah tak berkawan dengan C dan F sebab fitnah tu.


* * * * * * * * * *


Selang beberapa bulan atau tahun si F datang minta maaf dan aku ceritakan segalanya. Dia terus-terusan minta maaf dan aku memaafkan dia. Kami pun buat group whatsapp untuk kawan-kawan sekolah dulu. Kami berkumpul sama-sama. Bahagia ke sana ke mari sama-sama. Selang beberapa bulan ada la perselisihan faham pasal application dalam phone. Ada salah seorang nie (aku bagi nama G) jenis berpelajaran dan terus sebut apps, apps dan apps, tak sebut application pun. Aku pun remove G dari group sebab aku tak nak orang cakap dia berlagak, yang G nie pun lebih kurang rapat jugak dengan aku. Sampai sekarang G tak ada contact aku tanya kenapa jadi macam tu dan bila aku up status dekat facebook pun dia tak ada PM aku cakap apa-apa. Mungkin tak terasa kot.


* * * * * * * * * *


Bulan berganti bulan. Ada lagi perselisihan faham berlaku dalam group berkenaan. Ada yang leave group. Aku namakan dia H. Dia agak bergaya ala diva-diva. Ramai yang PM aku cerita pasal dia dan mengutuk dia sebab terlampau berbangga dengan geng kakak-kakak dia termasuk la si F. Yela siapa tak terasa geng kakak-kakak berduit, geng kami biasa-biasa je. Ada sekali tu aku screenshot wechat seorang kawan (aku bagi nama I) ada tulis nama sama dengan H. Aku cakap "fuyooo... ada geng baru.." Ada yang menyampai dekat H dan I. Selang beberapa jam atau hari aku pun tak ingat, si F leave group alasan dia phone dia rosak. Sejak tu F tak ada PM aku dah. Selang beberapa hari atau minggu I PM aku tanya kenapa aku nak laga-lagakan dia dengan H. Jadi aku tahu la siapa yang menyampai dan aku pun tak pasti dari mana aku melagakan H dan I. Sedangkan aku cuma cakap H dah ada kawan baru lepas dia leave group. Tapi apakan daya orang tak faham maksud melagakan, nak buat macam mana. Si I nie sebenarnya rapat dengan aku jugak time muda-muda. Sama-sama naik motor dulu ke mana-mana. Aku banyak tolong dia jugak tapi apakan daya. Rapat macam mana pun, cerita dari orang lagi dia percaya dari kawan susah senang dia. Apa boleh buat. Orang yang melagakan lebih dipercayai. Senang cerita maki ramai-ramai, salah dekat aku sorang. Hahahaha


* * * * * * * * * *


Selepas itu aku buat group baru lagi. Dalam group tu ada la D, J, K, L, M , N, O, P. Nak dijadikan cerita si O nak kahwin dan minta aku, J, K, L, M, N jadi bridesmaid. Last minute nak cari shawl. Kalau dulu ke mana-mana aku yang bawak diorang. Yang D, J, K, M dan aku ada kereta tapi kebiasaannya aku la yang bawa diorang ke hulu hilir. Mana diorang nak pergi, aku angkut tapi sejak aku kahwin aku tak dapat nak bawa diorang pergi mana-mana sebab suami aku tak izinkan aku jadi driver diorang dah. D pulak dah kahwin duduk jauh dekat Klang dan sudah ada anak, lagi la susah dia nak keluar ke mana-mana. J pulak roadtax mati, K kereta rosak, M kerja. Tak apalah beli online je. Dah order apa semua, dah setuju kami pun tunggu la shawl sampai ke tangan kami. Sebelum order tu, J kata roadtax mati. Bila dah order tiba-tiba dia hantar gambar pergi makan ayam penyet. Semua pun macam terperanjat sebab ajak pergi beli shawl kata roadtax mati. Kami pun saja-saja la nak perli-perli dia. Last-last dia ajak K pergi Masjid India. Aku pun bantai la, "yang ada pun tak boleh nak tolong"... Tiba-tiba dia mengamuk-ngamuk apa aku pun tak ingat. Last-last J leave group. Dia PM O dan cakap "Aku still join wedding kau tapi aku tak ada dalam group tu. Apa-apa update je aku. Aku tak suka si S (aku la tu) tu, mengandung-ngandung pun mulut macam apa je..." Padahal aku tak maki apa-apa pun. J siap update status facebook. " Dari berbelas-belas dalam group tu, tinggal berapa kerat je...." Aku ingat itu je yang lain tak ingat apa dia tulis dan hashtag dia #mulutlongkang


* * * * * * * * * *


Kepada kalian dalam cerita di atas ini. Aku minta maaf kalau ada kata-kata kasar yang aku lemparkan. Kepada yang melagakan aku dengan yang lain dan memfitnah aku, aku tak akan maafkan kau dunia dan akhirat. Kau cakap aku, kau cermin diri kau dan ingat berapa banyak pulak aib korang aku tahu. Kita nie kalau dah lama kawan, sama-sama maki orang tak payah la nak menyampai-nyampai. Busuk sangat nampak hati tu.

Sekarang aku kawan dengan siapa yang nak kawan dengan aku dan aku tak letak 100% kepercayaan pun dekat orang sekeliling aku. Biarlah aku nampak jahat kerana buruk sangka dengan orang sebab aku jadikan pengalaman hidup sebagai pengajaran.

Maaf kalau apa yang aku tulis nie buat korang keliru dengan watak-watak yang ada. Aku juga minta maaf kepada mereka-mereka yang rasa aku la penjahat dalam persahabatan.

Wassalam


MAAFKAN AKU

* * * * * * * * * *

Sedar aku yang salah, buta memilih cinta. Hancur naskhah hati mu, maafkan aku. Silap aku yang tidak setia dengan diri mu, sedar aku yang salah maafkan aku.

Sayang, dengar dulu penjelasan ku sebelum aku kehilangan mu. Riak wajah mu aku tahu, sinar mata mu semakin layu. Ku cuba beri segalanya tanpa ku sedar kau terluka. Maafkan aku, aku merayu.

Maafkan semua silap ku, bukan niat ku begitu.

(Petikan lirik lagu Oh No -Tasha Manshahar feat Viral)

* * * * * * * * * *

Khas aku tujukan kepada mereka yang mengenali diri ini. Sesungguhnya banyak salah dan silap ku tanpa sedar sebagai seorang manusia biasa. Maafkan aku, dunia dan akhirat.